Fonksiyon Tipleri - 2
3- Hazır Fonksiyonları : Casl'ın programcıları tarafından önceden hazırlamış fonfsiyonlar bu gruba girer. ArcSin, Lenght, Right gibi onlarca fonksiyon casl kütüphanelerinde mevcuttur. Lazım olduklarında Casl'ın help dosyasında tümü sıralanmış bir biçimde mevcut.
Örnek :
Function tiklanirsa() as Numeric;
tiklanirsa=Day();
End;
Burada hazir fonksiyonlardan Day() fonksiyonunu kullandık. Day fonksiyonu geçerli olan günü döndürür.
4- Özyinelemeli Fonksiyon : Yine bilinen fonksiyon tiplerinden faktörüyel, üs alma gibi matematiksel işlemlerde üstüne yoktur. Oyunlarda şahsen yapay zeka kontrolü, yön bulma teknikleri, tanımlamalarda kullanımlarında üzerine tanımam. Fonksiyon içerisine yazdığımız kontrolün yanına fanksiyonun adını yazmamız gerekli. Fakat parametrelere dikkat sonsuz döngüye girebilir!.
5- Çağırımlı Basit fonksiyonlar. Ufak işlemleri yaptırmak için yazdığımız fonksiyonlar. Çağırım şekilleri (Call fonksiyon_adi(parametre));
6- Zamanlı fonksiyonlar ilk işlediğim olay fonksiyonunda buna örnek verdiğim için bunu hızlıca geçiyorum.
11 Kasım 2003 Salı
10 Kasım 2003 Pazartesi
Casl Programlama Diline Giriş - 3
Fonksiyon Tipleri
Casl'da fonksiyonlar farklı olmasada fonksiyon mantığının yerleşmesi için fonksiyonları 6 grupta incelemede fayda görüyorum.
1- Olay Fonksiyonları : Bir olayı yerine getirmek için yazabileceğimiz fonksiyon tipidir. Periyodik olarak tekrarlamak istediğimiz işleri (Yazım şekliTimer fonkiyon_adı,milisaniye;) yada açılış kapanış olaylarında bu fonksiyon tipi kullanılır.
Örnek :
Function salisede_bir_defa;
#tekrarlanacak olay buraya yazılır
Timer salisede_bir_defa,100;
End;
Örnektede görüldüğü gibi işimize çok yarayacak bir fonksiyon yazılımı. Böylece salisede birkez kendini çağırır.
2-Normal Fonksiyonlar : Bildiğimiz parametreli değer döndüren fonksiyonlar bu gruba girer. Çoğu iş için kullanılabilirler genelde hesaplamalarda işimize yararlar.
Örnek :
Variables;
Numeric deger1;
Numeric deger2[2];
End;
Function hesapla(Numeric a, Numerib b[]);
a=a*2;
b[1]=b[1]*4;
End;
Funtion baslangic;
deger1=2;
deger2[1]=5;
hesapla(deger1,deger2);
End;
Bilinen basit bir hesaplama örneği burada başta global değişkenler tanınıp baslangic fonksiyonunda ilk değerleri atandı ve hesapla fonksiyonu çağırılarak hesaplama yapıldı. Değer döndüren fonksiyonlarda tek fark tipin belirtilmesi bunu da(Function fonsiyon_adi(parametreler) as Veri_Tipi;) döndürülecek değer fonksiyonun adına eşitlenir.
Casl'da fonksiyonlar farklı olmasada fonksiyon mantığının yerleşmesi için fonksiyonları 6 grupta incelemede fayda görüyorum.
1- Olay Fonksiyonları : Bir olayı yerine getirmek için yazabileceğimiz fonksiyon tipidir. Periyodik olarak tekrarlamak istediğimiz işleri (Yazım şekliTimer fonkiyon_adı,milisaniye;) yada açılış kapanış olaylarında bu fonksiyon tipi kullanılır.
Örnek :
Function salisede_bir_defa;
#tekrarlanacak olay buraya yazılır
Timer salisede_bir_defa,100;
End;
Örnektede görüldüğü gibi işimize çok yarayacak bir fonksiyon yazılımı. Böylece salisede birkez kendini çağırır.
2-Normal Fonksiyonlar : Bildiğimiz parametreli değer döndüren fonksiyonlar bu gruba girer. Çoğu iş için kullanılabilirler genelde hesaplamalarda işimize yararlar.
Örnek :
Variables;
Numeric deger1;
Numeric deger2[2];
End;
Function hesapla(Numeric a, Numerib b[]);
a=a*2;
b[1]=b[1]*4;
End;
Funtion baslangic;
deger1=2;
deger2[1]=5;
hesapla(deger1,deger2);
End;
Bilinen basit bir hesaplama örneği burada başta global değişkenler tanınıp baslangic fonksiyonunda ilk değerleri atandı ve hesapla fonksiyonu çağırılarak hesaplama yapıldı. Değer döndüren fonksiyonlarda tek fark tipin belirtilmesi bunu da(Function fonsiyon_adi(parametreler) as Veri_Tipi;) döndürülecek değer fonksiyonun adına eşitlenir.
19 Ekim 2003 Pazar
Casl Programlama Diline Giriş - 2
Genel Programlama Tanımı
1- Casl'da açıklamalar # işaretiyle başlar.
Örnek :
# Diziye iki katı değer atama
for i=1,i<10;
Array[i]=2*i;
next i;
2- Değişken isimlendirirken anlaşılır olmasına dikkat edin.
Örnek :
Arabanın fiyatı için kullanacağımız bir değişkene arabanin_fiyati demek doğru bir
kullanımdır. Af, afiy gibi değişken isimlendirmeleri yanlış bir kullanımdır. Küçük
programlarda bu pek fark etmesede büyük çaplı projelerde bu tip kullanımın yararını
epey göreceksiniz. Bu tip isimlendirmeleri fonksiyon yazarken veya obje tanımlarkende
kullanmak gayet yerinde olacaktır.
Veri Yapıları
Casl'da 4 çeşit veri yapısı vardır. Bunlar : Nümerik, String,
Byte ve Objedir.
- Nümerik veri tipi 8 byte'lık yer kaplar. Uzun tam sayılar ondalıklı sayılar bu gruba
girer. - Casl'daki string veri tipinin C dilindekinden farkı NULL karakter içermemesidir.
Byte tipi 0-255 arası tam sayıları içeren veri tipidir. Genelde programlarda bu
tipi kullanacağız.- Obje tipi adındanda anlaşılacağı gibi Casl'daki Buton, Etiket,
Resim nesnelerini tanımlarken kullanılacak tiptir. Aynı zamanda dizilerde obje olarak
tanımlanır.
Programda kullanacağımız değerleri Variables bloğu,fonksiyon
içi, satır arasında tanımlayabiliriz. Tanımlarken Obje ise tipi adı, diğer tiplerde
ise yalnızca değişken_adı kullanılır. Tanımlarken değer atayabiliriz.(C'deki gibi)
Örnekler :
Variables; Dizi_adi[3,5,4]; End; | Button tus_grubu[4]; End; | ad=borc_miktari[4+alacakli]; |
Gördüğünüz gibi tanımlamalar oldukça basit. Dikkatinizi
çektiyse her satırın noktalı virgüle bittiğini görebilirsiniz.
17 Ekim 2003 Cuma
Casl Programlama Diline Giriş - 1

Casl da programlamaya geçmeden önce kullanacağımız ekran üzerinde bilgi veriyim. Cep bilgisayarlarının ekranları arasında pixel olarak pek fark olmasada genelde 160x200 çözünürlük kullanılır. Casl'da ekran çözünürlüğünü 160x200 olarak kullanır ve pozisyon 0'dan başlar. Aşağıdaki resimi incelediğinizde konuyu daha iyi kavrayacaksınız.

Kaydol:
Kayıtlar (Atom)